77. Czy wiesz, że Polski Czerwony Krzyż był prekursorem apteczek samochodowych?
W związku z rozwojem motoryzacji na początku XX wieku i coraz większą liczba wypadków na drogach, Liga Czerwonych Krzyży podjęła się realizacji programu dotyczącego ratownictwa drogowego i pierwszej pomocy w wypadkach motoryzacyjnych. Szczegółowe uregulowania zapadły na XIV Konferencji Międzynarodowej w 1930 roku – powołano wówczas także Międzynarodową Komisję Stałą Pogotowia Drogowego, której doroczne konferencje odbywały się w siedzibie Ligi Czerwonego Krzyża w Paryżu.
Władze międzynarodowe Czerwonego Krzyża zwróciły się już w połowie roku 1929 do Polskiego Czerwonego Krzyża o zorganizowanie w Polsce ratowniczego pogotowia drogowego. PCK wystąpiło z propozycją współpracy w realizacji tego zadania do Automobilklubu Polski i w wyniku wspólnych ustaleń postanowiono zająć się 3 kwestiami:
1) zaopatrzeniem autobusów w apteczki ratownicze,
2) zorganizowaniem punktów (posterunków) ratowniczych drogowych,
3) zaopatrywaniem samochodów w małe podręczne apteczki.
Polski Czerwony Krzyż podjął się opracowania typu apteczek ratowniczych, które przedstawił Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Ministerstwu Robót Publicznych do zatwierdzenia.Typ apteczki autobusowej i drogowej był co do zawartości przedmiotów i wymiarów dla obu apteczek jednakowy. Typ natomiast apteczki małej samochodowej był odmienny. Apteczki oznakowane były logotypami Polskiego Czerwonego Krzyża i Automobilklubu.
Począwszy od 1930 w apteczki zaopatrywano autobusy i nowo tworzone punkty ratownicze drogowe. Dzięki ścisłej współpracy z władzami rządowymi, Ministerstwo Robót Publicznych wdrożyło dodatkowe kontrole bezpieczeństwa, m.in czy autobusy są zaopatrywane w apteczki, czy apteczki są właściwie przechowywane, a kierowcy posiadają wiedzę ratowniczą.
Według statystycznych danych, dostarczonych z różnych Okręgów P.C.K., liczba utworzonych przez PCK posterunków ratowniczych drogowych wynosiła w lipcu r. 1933 — 323.
Apteczek autobusowych Polski Czerwony Krzyż dostarczył do końca 1933 r. — 1465, drogowych — 323, samochodowych — 27.
Cena apteczki autobusowej i samochodowej wynosiła 60 zł. Cena apteczki samochodowej dla urzędów państwowych i komunalnych — 31 zł., dla właścicieli samochodów prywatnych i taksówek — 44 zł., dla członków P.C.K. — 40 zł.
Polski Czerwony Krzyż wystąpił też do Ministerstwa Komunikacji z wnioskiem zaopatrywania przez niego samolotów pasażerskich w małe apteczki podręczne.